Historie

Skomageriets Historie

Oldermand Paul Sørensens tale ved indvielsen af Skomagerlaugets Stiftelse i 1931.

Højtærede forsamling.

Når jeg i dag har den store glæde at skulle holde en indvielsestale for det nye alderdomshjem Skomagerlaugets Hus, som Københavns Skoma­gerlaug i dette år 1931 har ladet opføre, kan jeg ikke undlade at mindes den fortid, hvor Skomager­laugets filantropiske arbejde påbegyndte og på hvilket grundlaget er lagt for det mål: vort nye hus, som vi i dag samles for at indvie.

Københavns Skomagerlaug er et af de ældste Laug her i lan­det, idet man af dets gamle annaler kan komme tilbage til året 1294; dog finder man ikke noget filantropisk arbejde så langt tilbage i tiden. Dette ar­bejde er først taget op i året 1835, da det Københavnske håndværk opførte sin første Stiftelse i Filosofgangen, nemlig,,Stiftelsen for gamle Håndværkere og Enker i trange Kår”. I denne Stiftelse erhvervede Skoma­gerlauget sig 7 boliger, som glædeligvis se­nere er blevet til 10 boliger, og som nu har en værdi af 50.000 kroner.

Hermed var det filantropiske arbejde på­begyndt, og indenfor Laugets medlemmer voksede interessen for oprettelsen af en stif­telse for ældre veltjente kolleger og enker efter disse.

Indledningen til stiftelsens første forhandlingsprotokol skal jeg herved fremsætte:

,,Året 1852 den 19. April blev af sko­magermester H. S. Most til Laugets bestyrelse indsendt et forslag til oprettelse af en stif­telse for værdig trængende og aldrende sko­magermestre og hustruer eller enker, hvilket blev behandlet i en repræsentantforsamling den 22. juni, og blev det enstemmigt vedtaget, at forslaget skulde nyde fremme; på et følgende møde den 26. juni samme år var sagen så vidt, at der blev valgt en komite til at føre den videre frem, bestående af d’ Herrer H. S. Most, J. Handberg, J. C. Balling og P. F. Dahlberg, der i forening med Laugets daværende oldermand P. C. Rasmussen havde at ordne det videre fornødne”.

Med stor alvor tog komiteen denne gerning op, og efter et stort og ihærdigt arbejde lykkedes det også at nå så langt frem, at man i juni 1853 købte ejendommen Rosengade 6 og Fredericia­gade 73, som efter ret store omforandringer blev indrettet til en Stiftelse med 26 1-værelses lejligheder; det var dog nødvendigt at udleje lejlighederne for nogen tid og derefter senere at inddrage disse til friboliger.

Til ledelse af stiftelsen valgtes en komité der benævntes direktion, og til stiftelsesdag blev den 6. juni vedtaget. I året 1854 blev 4 boliger inddraget som friboliger, og derefter gik det stadig fremad, indtil alle boliger var inddraget i 1867. Men man blev dog ikke stående ved dette resultat, men arbejdede energisk videre. Medbestyrer P. Hansen, Nørregade, rejste spørgsmål om indsamling til et byggefond i et bestyrelses- og repræsentantskabsmøde d. 28. oktober 1874. Dette forslag fandt en så velvillig modtagelse, at der på samme møde nedsattes et udvalg på 9 medlemmer til at tage forslaget under overvejelse. Det nedsatte udvalg vedtog at følge forslagsstilleren ved at søge oprettet et boligfond ved indsamling, og således at medlemmerne, der måtte ønske det, kunde tegne sig for større årlige bidrag, bidrag en gang for alle og endelig ved meget små månedlige bidrag fra f. eks. 12 skilling. Tegningen af disse bidrag nød så god fremgang, at man d. 10. februar 1879 nedsatte et byggeudvalg for at erhverve en bedre og større ejendom til stiftelsens brug.

Man fik i 1882 et mageskifte bragt i stand med ejendommen Nansensgade 40a og 40b mod stiftelsen hidtidige ejendom. Dette mageskifte skete under sådanne øko­nomiske forhold, at Lauget ved egen hjælp kunde overkomme handelen. Den gamle ejen­dom i Rosengade ansattes til en Værdi af 48.000 Kr. og ejendommen Nansensgade til en Værdi af 150.000 Kr. Lauget overtog ejendommen i april 1882, som indeholdt 41 2-væ­relsers og 6 3-værelsers lejligheder foruden 3 kælderbutikker. Denne ejendom var meget større og meget bedre indrettet og med mere rummelige lejligheder. Men dette til trods syntes Laugets medlem­mer ikke ganske tilfreds med den. Det var, som om ejendommen med dens ret store og noget mørke sidebygning virkede noget fra­stødende. En overgang var det også meget vanskeligt at få fri­boligerne belagt, idet det syntes blandt medlemmerne, som om det var noget finere at komme i ,,Alderstrøst”; men dette bedrede sig heldigvis noget med årene, og når medlemmerne først var kommet herud, syntes de alle nogenlunde tilfreds. Det var dog ikke alene vore medlemmer, men også selve bestyrelsen, der ikke var fuldt ud til­freds med ejendommen, og jeg skal nævne, at jeg, der i 43 år har været medlem af Københavns Skomagerlaug, allerede få år efter min indtræden i Lauget underhånden hørte, at,,Social-Demo­kraten” var liebhaver til ejendommen, og at man med glæde imø­deså det tidspunkt, hvor det var muligt at få den afhændet. Men da disse forhåbninger trak noget i langdrag, og da beboerne trods forskellige mangler følte sig tilfreds i stiftelsen, besluttede direk­tionen at afhjælpe disse mangler ved at foretage en gennemgribende reparation af ejendommen.

Direktionen foreslog derfor i et bestyrelses- og repræsentant­skabsmøde d. 6. oktober 1924 at foretage et gennemgribende for­bedrings- og reparationsarbejde ved indlæggelse af elektrisk lys og wc. samt en større reparation af kælder, tagetage og gårds­plads, i det hele en reparation til et beløb af 43.000 Kr. Efter at denne reparation var foretaget, har der stadig været mange ansøg­ninger til vore friboliger.

Men med tidens udvikling blev dog noget af idyllen brudt, idet vor ellers gode nabo ,,Social-Demokraten”, grundet på udvikling, måtte anskaffe sig større og nye maskiner og elevatoranlæg, som dog ikke var ganske lydløse, og da disse maskiner altid arbejdede om natten til hen ad morgenstunden, blev vore gamle beboere føle­ligt generede i deres ellers rolige Søvn. En følge heraf var, at bestyrelsen i de senere år modtog mange klager derover, særlig fra den boligstamme, der stødte op til ,,Social-Demokraten”s Ejendom.

I juni måned 1930 meldte ,,Social-Demokraten” sig som køber af ejendommen. Dette krævede naturligvis mange og lange for­handlinger, som dog endte med, at vi solgte vort gamle hus den

29. september til ,,Social-Demokraten”. Ejendommen indbragte ved salget 280.000 Kr., heraf 165.500 Kr. kontant og resten 114.500 Kr. i en obligation, forfaldende pr. juni termin 1931. Købesummen var ganske vist ikke særlig stor, men den store udbetaling og den hurtigt forfaldende obligation var en afgjort fordel, da vi selv ville bygge vort eget hus.

Med hensyn til opførelsen af det nye hus var det vedtaget, at det samme udvalg, som var nedsat vedrørende salget, også skulle virke som byggeudvalg, til dels at erhverve en dertil egnet grund og dels at gennemføre nybygningsplanen. Hertil valgtes d’ herrer viceoldermand Wilhelm Malmqvist, Carl Andersen, H. F. Hansen, F. C. Sørensen og Oldermand Paul Sørensen samt som juridisk Konsulent overretssagfører Emil Philipson.

Det første, byggeudvalget gjorde, var at udpege en arkitekt. Dette faldt ikke vanskeligt, da vi alle mente, at arkitekt Mandrup-­Poulsen, som bl.a. har bygget mange stiftelser og alderdomshjem, var den rette mand. Jeg vil gerne her benytte lejligheden til at takke arkitekt Mandrup-Poulsen og dennes Søn arkitekt Ove Man­drup-Poulsen for den smukke og praktiske måde, på hvilken vort hus er bygget. Hertil vil jeg gerne på byggeudvalgets og egne vegne hjertelig takke for det udmærkede Samarbejde, der har be­stået, og det har været mig en stor glæde at samarbejde med d’ herrer under Byggearbejdet.

I forening med arkitekten beså byggeudvalget mange grunde. Men efter nogle forhandlinger enedes man dog om grunden Tu­borgvej 108. Grunden bar en Størrelse af 8733 kvadrat alen og er købt for Kr. 3,60 pr. kvadrat alen. Skødet på grunden er ud­lagt d. 12. maj 1931.

Jeg vil gerne her rette en tak til Gentofte Kommune og adressere denne tak til oberst Parkov for den store velvilje, som kommunen har udvist overfor Københavns Skomagerlaug ved at tillade os at opføre vort hus herude i disse smukke idylliske omgivelser, og idet jeg går ud fra, at bygningen i sit ydre ikke vil virke skæm­mende i kvarteret, håber jeg også, at kommunen vil være fuldt ud tilfreds med beboerne.

Arkitekt Mandrup-Poulsen fremsatte herefter forskellige forslag til bebyggelse, hvorefter man enedes om det forslag, som førte til bygning af dette hus, og hvor det bebyggede areal af grunden androg 790 kvadratmeter.

Bygningsarbejdet blev herefter udbudt til licitation, men dette kan jo som bekendt ske på flere måder, og da vi gerne ville have ejendommen opført godt og billigt - to ting, som ikke nemt lader sig forene -, valgte vi som licitationsgrundlag at udpege 5 firmaer af hvert fag, hvoraf et af firmaerne skulle være fra Nordre Birk, og det laveste tilbud skulle antages. Med andre ord det man kalder bunden licitation. På byggeudvalgets vegne retter jeg en inderlig tak til de udøvende mestre for det i alle måder smukke og samvittighedsfulde arbejde og beder disse lade takken gå videre til deres underord­nede medarbejdere.


Vor nye ejendom består af 20 2-værelsers og 21 1-værelsers lejligheder. Alle lejligheder har selvstændig entré samt toiletrum med håndvask med koldt og varmt vand. Alle lejligheder og gange er forsynet med centralvarme. Af de 20 2-værelsers lej­ligheder har de 15 eget badeværelse. For de lejligheder, som ikke har selvstændigt badeværelse, er der i kælderen indrettet 2 store badeværelser. Til alle lejligheder er der indrettet monteret Spisekøkken med indbyggede skabe, høkasser osv., endvidere er der til alle lejligheder kælderrum og pulterkammer. Med hensyn til de 1-værelses lejligheder er disse alle forsynede med en meget stor alkove.

Til fælles bedste for vore fribeboere er der indrettet en meget stor dagligstue i direkte forbindelse med en stor veranda; til disse 2 fælles opholdsrum er der endvidere indrettet køkken, garderobe og toiletrum. Det skulle herved gøres muligt for vore gamle be­boere bl.a. ved større festligheder da at afholde dem i disse lo­kaler. Umiddelbart op til festsalen er Laugets kontor.

Med hensyn til vaskekælder og lign. er der i kælderen ind­rettet 5 vaskerum og på loftet 5 tørrerum, desforuden er der også tørreplads i gården. Som noget ganske særligt for gamle skomagere skal jeg nævne, at man i kælderetagen har indrettet et stort værksted med arbejdsborde, skabe osv. og således, at vore gamle kolleger, der endnu kan magte en reparation, kan udføre denne her og derved spare lejlighederne for at virke som værksted.


Sluttelig skal jeg nævne, at byggesummen andrager ca. 300.000 Kr. eller ca. 390 Kr. pr. bebygget kvadratmeter. Som inspektør er ansat vort Laugs bud, skomagermester Fre­derik Nielsen, og det vil sikkert lykkes ham på samme gode Måde som hidtil at sørge for, at god ro og orden opretholdes.

Endelig skal jeg med enkelte tal anskueliggøre den formue, som stiftelsen og dertil knyttede fond har opsamlet gennem ti­derne, dels ved gaver og legater, dels ved opsparinger og værdi­forøgelse.

I alt en samlet formue for stiftelsen på 344.428 Kr.

Dette tal er for mig et så smukt resultat, at jeg mindes og takker alle de gode medlemmer og velyndere af Københavns Sko­magerlaug, som på en så smuk måde har gjort Lauget i stand til at løse denne opgave: vort eget alderdomshjem.

Bestil en rundvisning på museet

Sko skaber folk

Det fremgår af hulemalerier fra Spanien fra tiden 15.000 til 12.000 f. Kr., at menneskene allerede tidligt udviklede et behov for at beskytte deres fødder mod vejrliget. De første forløbere for sko var simpelthen omvikling af fødderne med skind­strimler og primitive sandaler af bast, palmeblade og senere af træ. Af dette skobehov udviklede sig senere et krav om at kunne signalere individualitet og status ved hjælp af fodtøjet: Jo mere betydningsfuld bæreren var, desto mere prangende og individuelle var hans sko.

Tilhørsforholdet til et håndværkerlav viste sig hyppigt ved bestemte skomodeller (fast skotype, fast udsmykning) og på denne måde opstod den første skomode.Sølvsandaler eller sandaler smykket med ædel­sten var i det gamle Ægypten forbeholdt ypperste­præsterne og den herskende klasse.


Dette beklæd­ningsprivilegium var ved faraonernes hof forbun­det med et vigtigt erhverv: Allerede under det 1. dynasti (2850-2660 f. Kr.) vågede sandalvogterne ved de hellige steder, som man kun måtte betræde barfodet, over de fine folks værdifulde sandaler eller bar dem ved visse ceremonier bag disse på en pude.

Dette embede er bevaret indtil i dag.


Julius Cæsar valgte gyldne støvler til officielle anledninger, Nero foretrak sølvsandaler, Karl den Store bar ved festlige lejligheder sko rigt besat med ædelstene, mens hans søn Ludvig 1., den Fromme, anså gyldne støvler for en værdig påklædning. Til ind i det 19. århundrede var rigt smykkede sko - og her gjaldt naturligvis strenge forskrifter alt efter bærerens position i samfundet - forbeholdt de velhavende. Mellemlaget (lavade­len og de rige købmænd) bar væsentlig enklere modeller, fattigfolk ejede kun klude- eller træsko eller gik barfodede.

Bestil en rundvisning på museet

Mode på fødderne

Inden for herreskomoden var det først støvlen, der dominerede, da den regnedes for særlig maskulint fodtøj, men alt efter tidens ånd dukkede også sko af forskellige former op. Disse var, ligesom dameskoene, underlagt modemæssige forandring­er, der hyppigt var uforudsigelige og somme tider stormfulde. Den første modebølge skyllede ind over Europa i det 12. og 13. århundrede. Korsriddere indførte de moderne varianter af Assyrernes, og senere Etruskernes snabelsko: poulainen, en ekstrem forlængelse af den allerede fra senantikken (5.-6. århundrede e. Kr.) kendte spidssko. Som forstærkning havde den en trippe, en ek­stra, løs træsål, som gjorde det muligt at komme tørskoet over ga­den. Ingen anden sko har nogen­sinde forårsaget et sådant postyr! Med tiden vokse­de spidserne på snabelskoene, der overvejende var forbeholdt hof­folk og rige køb­mænd, til det helt umådelige, da al­le ville demon­strere deres soci­ale position. Na­turligvis var der også stærkt falliske konnotationer forbundet ­med disse udartede skospidser. Til sidst blev der udstedt et paveligt edikt, der skulle reducere skospidsernes mål til en acceptabel længde. Den franske konge Philip IV, den Smukke, udstedte desuden i det 14. århundrede en forordning, hvorefter hertuger havde lov til at bære skonæser, der var to en halv gang så lange som deres fødder, højadelige to gange så lange, og riddere halvanden gang så lange. I 1436 fastsatte kong Edward IV af England i en lov, at ”Ingen her­re under rang af Lord må benytte sko eller støvler af nogen art, hvis spidser er længere end to tom­mer; ellers skal han for hver overtrædelse betale en bøde på tre shillings og fire pence til kongen” Omkring 1500 opstod i kølvandet på renæs­sancen og det urbane borgerskabs opblomstring en meget bred og enkel skoform, denne gang som grundmodel for alle sociale lag. Denne reaktion mod de 


fornemme, spidse sko faldt selvfølgelig lige så ekstremt ud. De rige borgeres sko var meget brede og runde og blev derfor spottende kaldt bjørnefødder eller kalve- eller komuler. Trods deres næsten rektangulære form var de endnu mere ubekvemme end snabelskoene: For det første passede skoens form ikke foden; des­uden blev komuleskoen fremstillet af fast og fler­laget lædermateriale, i ekstreme tilfælde med to hornlignende udvækster ved skosnuden - heraf også navnet hornsko - så den kun vanskeligt gav efter for fodens bevægelser.

Et påfaldende træk ved denne renæssance sko var opslidsningen af overlæderet for at gøre de hvide strømper synlige helt ned til tæerne. Fra 1565 erobrede den farveglade spanske sko Europa og sørgede med sit bløde materiale atter for en smule bekvemmelighed. I baroktiden fore­trak mændene modeller af det fineste materiale (læder eller stoffer som brokade) med høje hæle og iøjnefaldende udsmykning som sløjfer, store spænder, broderier og ædelstene. Rokokoen, som vandt indpas i Frankrig under Ludvig XV (1715-1774), erstattede barokkens pompøse sko med mere elegante og yndefulde modeller. Tiden var med hensyn til kunst og mode stadig bundet til hoffets traditioner, men med nye, borgerlige elementer var også ved at komme frem.

De krigeriske sammenstød, som prægede det 18. århundrede (den Spanske Arvefølgekrig, kri­gene mod tyrkerne, den Nordamerikanske Fri­hedskrig, den Franske Revolution, for blot at nævne nogle få) gav støvlerne en ny betydning. Ved siden af hoffets hidtidige meget smalle, ele­gante modeller af blødt læder (man var nødt til først at dyppe fødderne i vand for overhovedet, med en kammertjeners hjælp, at kunne trække støvlerne på) holdt stærke støvler med høje skaf­ter deres indtog og brugtes inden for krigstjene­sten indtil slutningen af det 18. århundrede.

Det åndelige forbillede for den nutidige herre­mode udviklede sig under den Franske Revolution (1789-1799) i kølvandet på borgerskabets emanci­pering. Den borgerlige mode afspejlede revolutio­nens grundtanker: lighed og broderskab. Fra da af gav mændene afkald på iøjnefaldende udsmyk­ning: Farver og former blev mere diskrete, hælen forsvandt. Den franske historiker og filosof Hip­polyte Taine (1828-1893) opstillede den teori, at opfindelsen af de ankeldækkende bukser var den største begivenhed i Europas historie, fordi den havde skabt den civili­serede mand. Hertil kan føjes, at de dermed også banede vejen for den nu klassiske sko, som passede bedre til denne buksemode.

I biedermeier-tiden og under romantikken i begyndelsen af det 19. århundrede fik sko­former med bånd og lignende nostalgiske udsmykninger et kort comeback, men siden midten af det 19. århundrede har herresko moden kun lejlighedsvis undergået ekstreme modemæssige forandringer og domineres fortrins­vis af den klassiske sko.

Nye sko- og støvleformer vinder hovedsagelig indpas i modeverdenen via toneangivende offent­lige personligheder eller militæret (for eksempel wellingtonstøvlerne og blücher eller derby). Først og fremmest kom de korte støvler atter til at dominere skomoden, og her er der især grund til at fremhæve den britiske laps George Bryan Brummel (1781-1840), bedre kendt som Beau Brummel. Han foretrak diskrete farver og lagde stor vægt på det nøjagtige snit. Til stramme bukser har han snøresko. Denne mode blev fulgt af mænd i Storbritannien, på kontinentet og i de oversøiske lande indtil langt ind i det 20. århund­rede (blandt disse var vennerne og beundrerne prinsen af Wales og kong Georg IV af England).

De modeller, der i dag regnes for traditionelle og klassiske, er opstået i bekvemmelighedens og elegancens tegn. Det er først og fremmest mestre­ne i London, München, Paris, Wien og Budapest, der har bidraget til etablering af denne konserva­tive mode.

Bestil en rundvisning på museet

Skomagerværkstedet

Skomagerens erhverv fødtes, da mennesket skabte et beskyttelseshylster til sine fødder - for cirka 15.000 år siden. I stenalderen var det kvinderne i familien, der stod for skofremstillingen. Efter­hånden som samfundene voksede, udviklede der sig snart en arbejdsdeling, og et medlem fik over­draget den opgave at fremstille sko. Dette gjaldt på samme måde for andre håndværk.
En af de formentlig tidligste fremstillinger af skohåndværket findes på et næsten 4000 år gammelt, men desværre meget beskadiget, ægyptisk vægmaleri i Rechmires grav i Theben. Her skildres forskellige erhverv i en slags billedhistorie: Blandt skibsbyggere, juvelerer, billedhuggere og skrivere er skomageren også repræsenteret. Det veludru­stede værksted - et sandalværksted - vidner om, at skomageren allerede på denne tid nød stor an­seelse blandt de forskellige håndværkere, og der­for under Tutmes III fik den ære at få tildelt en plads på vægmaleriet i vesirens gravkammer.
I det oldægyptiske sandalværksted herskede arbejdsdeling: Arbejdet med henholdsvis strækning af læderet og perforering af sålen for senere at kunne trække remmene igennem var al­lerede dengang tydeligt adskilt.
I antikken inddelte den anden romerske kejser Numa Pompilius (715-672 f. Kr.) ifølge overleve­ringen, for at bilægge de årelange tvistigheder blandt romerne, alle borgere i ni broderskaber (lat. collegia) efter deres afstamning, blandt hvilke skomagerne (lat. sutores) kom til at tilhøre femte rang. Lavlignende sammenslutninger af håndvær­kere er dog først historisk dokumenteret fra ro­merriget i 2. århundrede f. Kr. Disse foreninger blev kontrolleret af staten og havde frem for alt til opgave at regulere den fælles religionsdyrkelse, sociale foranstaltninger og fælles erhvervsmæs­sige anliggender. De enkelte håndværkere rykkede fysisk tættere sammen og indrettede deres værk­steder ved siden af hinanden i sidegader til større hovedstrøg: således også skomagerne, hvis gade fik navnet ”Skomagergade” - et gadenavn, man den dag i dag finder i mange byer.
Konkrete skriftlige vidnesbyrd om skomager­håndværket i det germanske område finder man først ved slutningen af det 6. århundrede i bur­gundisk ret, og i det 9. århundrede i Karl den Sto­res Lov (Kapitel XLV om avlsgårde). I sidstnævnte stilles den betingelse til forvalteren af gården, at han skal søge gode håndværkere ”... som for ek­sempel: jern-, guld-, og sølvsmede, skomagere, drejere ...“. Omkring det 10./11. århundrede kom det til et afgørende vendepunkt i skomagernes historie: De slog sig sammen i gilder, som derefter repræsente­rede deres erhvervsmæssige og sociale interesser.
De skomagere, der stræbte efter at flytte fra land til by, nød ikke blot gildernes beskyttelse, men også erhvervsmæssige fordele såsom handelsplad­ser og markeder. Gilderne var frem for alt under­lagt de biskoppelige love, og det erhvervsmæssige liv var følgelig meget kirkeligt orienteret.
Skytshelgener for de middelalderlige skoma­gere var de hellige brødre Crispinus og Crispianus, hvis helgendag den dag i dag er den 25. oktober. Ifølge en fransk legende havde de to brødre (fr. Crèpin og Crèpinien) af fornem romersk herkomst ladet sig omvende til kristendommen og var flyg­tet fra Rom, fra kejser Diocletians (284-305 e. Kr.) forfølgelser, til Soissons i Frankrig. De lærte sko­magerhåndværket, forkyndte evangeliet om dagen og fremstillede sko om aftenen - gratis til de fat­tige. Deres forbilledlige livsførelse skaffede dem mange modstandere, og til sidst blev de forrådt til den romerske feltherre Maximianus Herculius. Men hverken tortur - de jernspidser, som man drev ind i deres fingerspidser, sprang ifølge legen­den ud igen og sårede i stedet adskillige af de om­kringstående - eller de møllesten, som blev hængt om halsen på dem, for at de skulle drukne, kunne gøre dem nogen skade. Til sidst blev brødrene halshugget. Soldaterne kastede ligene for de vilde dyr, men dyrene rørte dem ikke. Ifølge en videre overlevering begravede en gammel mand og hans søster efter ordre af en engel ligene i omegnen af Soissons, ifølge en anden version bisatte trosfæl­ler dem i St. Laurentius Kirke i Panisperma i Ita­lien. Borgerne I Soissons (katolsk bispesæde siden det 3. årh. e. Kr.) indviede en kirke til de to helge­ner. I det 9. århundrede fandt de hellige brødres relikvier deres sidste hvilested i Osnabrück.
I den engelske overlevering er brødrene sønner af dronningen af Kent. Forfulgt af den romerske feltherre Maximianus Herculius flygtede de til Fa­versham forklædt som fattige bønder. Crispinus gik i lære hos en skomager. Crispianus blev soldat i den romerske hær. På sin herres bud bragte Crispinus imperatoren Maximianus’ (kejser Dio­cletian havde udnævnt ham til medregent 1288 e. Kr. ) datter et par nye sko. Ursula og Crispinus blev forelskede i hinanden og giftede sig hemme­ligt. Da Maximianus opdagede det, lod han sig mildne af brødrenes fornemme herkomst og Crispianus’ heltegerninger i den romerske hær og anerkendte ægteskabet offentligt den 25. oktober.

Bestil en rundvisning på museet

Skomagerlaug

Af gilderne udvikledes hen imod slutningen af det 11. århundrede de middelalderlige lav. I 1104 blev der ifølge overleverede dokumenter grundlagt et skomager lav i byen Trier i Tyskland. Flere fulgte efter; 1128 i Würzburg, 1274 i Bremen og 1377 i Frankfurt/ Main. Stiftelsesdokumentet for det Lon­donske ”Guild of Cordwainers” (lavets navn refe­rerer til den spanske by Córdova, kendt og berømt på grund af sit fine læder), hvor garverne og til­lige lædertilretterne var organiserede, stammer fra 1272. Deres motto var ”corio et arte” (”med læder og kunst”). Skomagerne og lappeskomagerne i Pa­ris slog sig i 1379 sammen i ”Confrérerie des Compagnons de Paris”, og også i Zürich nævnes på denne tid et lav af ”suter” og ”altpützer”.
Skomager lavene fastsatte selv deres forordnin­ger og vågede strengt over deres overholdelse. De sørgede for prisregulering og streng kvalitetskon­trol, fastlagde produktionsregulerende forskrifter såvel som arbejdstider, optagelsesbetingelser og bestemmelser vedrørende uddannelse af lærlinge og svende. Ligeledes overvågede de også medlem­mernes indbyrdes forhold.
Til opbevaring af dokumenter og penge tjente lavets kiste, hvis varetægt blev betroet de mest agtværdige medlemmer. Den havde hyppigt form som et alterskrin og indeholdt navne på medlem­merne, dokumenter, værdifulde drikkekar, ligklæ­der og andre symboler på det sociale liv. I større, velhavende byer ejede lavene lav huse, hvor der afholdtes forsamlinger, de såkaldte morgensamta­ler, og som tillige stod til rådighed som herberg for omrejsende håndværkssvende.
Den, der ville lære skomagerhåndværket, måtte opfylde et utal af betingelser. Kun den kunne blive lærling, som stammede fra ”en ordentlig og tugtig ægteseng på faders og moders side” eller havde giftet sig med enken efter en skomager. Desuden måtte ansøgeren have tilbragt 14 dage i et skomagerværksted for at bevise sit håndelag og sit talent. Efter fremlæggelse af de krævede fød­selsbeviser, den udståede prøvetid og indbetaling af lærepengene udfærdigedes kontrakten med me­steren, som derefter havde til opgave at formidle samtlige håndværkets finesser til den unge mand og sørge for hans uplettede moral. Læretiden ud­gjorde i gennemsnit tre år, fire år, hvis der ikke var betalt lære­penge. Efter udløbet af den af­talte tid og fremstillingen af svendestykket drog håndværks­svenden på valsen i seks til ni år for at uddybe og udvide sin fagkundskab i andre værkste­der. (Perioden blev i det 17. år­hundrede forkortet til halvandet år og gjort til en fast bestanddel af skomagerlæren.) Under sin vandring tilbragte svenden mindst seks uger i hvert værk­sted; i et diplom, og senere i en skudsmålsbog, noteredes ikke blot, hvor lang tid, han havde tilbragt, men også hans opfør­sel. Efter afslutningen af vandringstiden udførte skomager­svenden sit mesterstykke, med hvilket han beviste sin fag­kundskab og sit håndelag for de ældste lavsmedlemmer - fire prøvemestre. Inden for otte dage skulle han fremstille fire par sko og støvler. Den würzburgske håndværksordning fra 1763 nævner følgende arbejder: "Et par stærke ri­destøvler, et par fine, vendte herresko, et par kvindesko med træhæle, et par kvindetøfler med træhæle. ”Først efter en vellykket, og i øvrigt meget dyr, eksamen - prøvemestrene forventede frem for alt en opulent beværtning - blev skoma­geren udnævnt til mester og optaget som medlem af lavet. Fra nu af fik han og hans familie aner­kendelse såvel som erhvervsmæssig og social be­skyttelse.
At skomagermestrene i byerne førte et helt igennem feudalt liv fremgår af de skriftlige kilder. På den skotske kong James V’s (død 1542) tid be­skæftigede for eksempel skomagermesteren John Peachey i Fleet Street over 40 håndværkersvende eller skomagerdrenge, som ledsagede ham i et specielt designet liberi med sabel ved siden, sågar i kirken. Skomagermesteren John Camps (død 1796) fra Cheapside, England, efterlod i sit testa­mente 37.000 pund til velgørende formål.
En af de mest berømte tyske skomagere var Hans Sachs (1494-1576), som ikke blot var aner­kendt som en førsteklasses skomagermester, men også som en fremragende digter og mestersanger. Han skrev over 4000 mestersange, 85 fastelavns­spil såvel som talrige realistisk-satiriske komedier, hvor han ramte de urbane spidsborgere lige på kornet.
De fattigere skomagere samledes på landet og fremstillede enkle bondesko til befolkningen - so­lide og til rimelige priser. De landlige lappesko­magere (som også kaldtes skoflikkere og i reglen arbejdede i kummerlige rønner) havde her et langt bedre ry end i byen, fordi de kunne sammenflikke en gammel sko, så den så ud som en ny. På landet kunne man ligeledes møde den omvandrende sko­mager. Han havde altid sit værktøj med sig og fremstillede sko til bondergårdenes beboere af de­res eget læder. Landskomageren var derfor altid en alvorlig konkurrent til skomagerværkstederne i byerne. Derfor førte lavene streng kontrol med forholdet mellem udbud og efterspørgsel på hjem­memarkedet. Byen Nürnberg udstedte i 1800 et forbud mod, at kvindeligt tyende købte deres sko på fremmede markeder.
Men den interne konkurrence måtte heller ikke undervurderes. Der fandtes værksteder, som optog flere svende end tilladt, som krævede flere ar­bejdstimer af deres arbejdere end de foreskrevne ti om sommeren og elleve om vinteren, eller som producerede ikke tilladte skomodeller. Dette søgtes forhindret ved værkstedskontrol.

Bestil en rundvisning på museet

Industrialiseringen og dens følger

Fra 1750 begyndte byerne at miste deres politiske særstilling. Dette, tilligemed den indførte handels- ­og erhvervsfrihed - 1791 i Frankrig, begyndelsen af det 19. århundrede i Prøjsen og andre stater (først anerkendt i hele Tyskland ved næringsloven af 1869) - førte til opløsning af lavene. Af disse udvikledes de i dag bestående organisationer.
For den enkelte skomager blev industrialiserin­gen i midten af det 19. århundrede begyndelsen til en svær tid. Elias Howes første brugbare syma­skine fulgtes i 1856 af den første skosymaskine, i 1860 af den første maskine til fæstnelse af hæl og sål, og i 1874 maskinen ”Goodyear”, ved hjælp af hvilken man kunne fremstille randsyede sko. Om­kring 1900 medførte McKays gennemsyningsma­skine maskinalderens endelige gennembrud i skofremstillingen. Skofabrikkerne fik stor profit af disse tekniske fornyelser. Fabriksfremstilling og skobutikker havde især fremgang i Amerika: I 1901 eksporteredes allerede over en million ame­rikanske sko til England. De små skomagerværksteder, som hverken kunne holde trit med den industrielle fremstillings hastighed eller med de fal­dende priser, led store tab. Skomageren blev de­graderet til lappeskomager. Men kvalitetsfaktoren udviklede sig til en afgørende skillelinie mellem fabrik og skomagerværksted. Mange skomager­værksteder, som havde holdt fast ved de gamle traditioner, fandt deres kunder i de kredse, der, dengang som nu, bekender sig til mottoet ”Sko skaber folk” og insisterer på individualitet og særlig kvalitet, når de køber sko.
I de skomagerværksteder i London, Paris, Rom, Wien og Budapest, som har overlevet de sidste hundrede år - men også i enkelte nyere værkste­der - har man bevaret håndværkets ældste traditi­oner. Således lægger man i Làszlò Vass’ værksted i Budapest stor vægt på de gamle lavs principper om kvalitet. Hver skomager i Vass’ værksted be­kender sig stolt til sit håndværk, elsker sit arbejde og udfører det i et venligt, næsten familiært fæl­lesskab.
Selv om det i Ungarn ikke længere er nødven­digt at udføre et mesterstykke, som man tidligere krævede det i lavene, bliver hvert par sko frem­stillet med samme omhu, som drejede det sig om et sådant. I Tyskland er mesterprøven derimod stadig en forudsætning for at kunne åbne sit eget værksted og uddanne lærlinge.
Skomagerne i de traditionelle værksteder søm­mer, banker og syr skoene med de samme be­vægelser, som deres forfædre gjorde det for 2000 år siden. Med mærker efter knive og tråde og formet af mange tusinde ham­merslag og stik bærer de spor af svundne tiders arbejde. Størstedelen af værktøjet har skomageren selv fremstillet. Knive, syle og synåle adskiller sig ikke fra dem, man ser på gamle stik, og næsten overtroisk insisterer hver skomager på sit eget værktøj, for, som han påstår, alt ”føles forskelligt”.
I Làszlò Vass’ værksted er der ingen arbejdsde­ling, hvor produktet ”som på samlebånd” vandrer fra den ene hånd til den anden, og den ene sko­mager syr bindsålen, den anden randsyningerne og en tredje måske sætter sålen eller hælen på plads. Skoen bliver fra begyndelsen til slutningen fremstillet af den samme skomager og præget af dennes individuelle arbejdsmetode. Hyppigt kan den kyndige kunde se på den færdige sko, hvor og af hvem den er fremstillet.
Skomagerens arbejdsbord er en lille ver­den for sig selv, hvor hver stykke læder, hver tråd, voks, farver og hvert stykke værktøj, trods den tilsyneladende uorden, har sin egen plads og sin særlige funktion.
Med hensyn til de anvendte materialer og red­skaber har de ændrer sig meget lidt i de forløbne århundreder. Det fremgår tydeligt, hvis man sam­menligner skildringen af et skomagerværksted i det 16. århundrede, med et blik ind i et af de tra­ditionelt arbejdende værksteder i dag. De enkelte arbejdsgange, ja selv bevægelserne, er næsten de samme.

Bestil en rundvisning på museet

Skoens opbygning

Det nødvendige sål- og andet lædermateriale til skoens nederste del kommer sammen med de med navne forsynede læste og den sammensyede overdel til skomagerens arbejdsbord. Nu begynder op­bygningen af skoen. Udtrykket ”opbygning” er velvalgt, for i løbet af arbejdet indpasser skoma­geren den ene del i den anden, bygger dem op over eller under hinanden. Af en plan flade -overlæderet - skaber han en tredimensional form.
Først udskærer skomageren omhyggeligt de dele (bindsål, sål, rand, kappe, bag kappe, tå kappe og læderflikker til hælen), der er nødvendige for skoens nedre del, med en kniv. Udarbejdelsen af overdelene afsluttes, og de forstærkende dele såsom tå kappe, bag kappe og side for indsættes.
Den første arbejdsproces ved opbygning af skoen er påsømning af bindsålen på læsten. Derpå følger pindingen, hvor skomageren fastgør over­delens kant til bindsålen.
Med regelmæssige sting sys randen indtil hæl­delen med nål og tråd til bindsålen og overdelen, og den første hælrand, så at sige det manglende basisstykke til sålen, hæftes til hældelen med træstifter. I det mellem randen og ydersålen op­ståede hulrum indbygger skomageren en stabilise­rende gelenkfjeder, som han afdækker med et læ­derstykke. Et resterende hulrum udfyldes med kork. For sko med enkelt sål følger nu fastsynin­gen af ydersålen på randen, for sko med dob­beltsål lægges en mellemsål mellem rand og yder­sål. Ved hældelen fæstner skomageren med træstifter endnu en læderrand, og på denne op­bygger han hælen. Dermed har læsten opfyldt sin funktion og kan tages ud.
I det afsluttende arbejde tilføjes en æstetisk nuance til den funktionelle form: Efter den indre og ydre forskønnelse af skoen, udpudsningen, bli­ver læderet højglanspoleret, dekorationer såsom de regelmæssige stingrækker fremhævet, og sålen opnår en silkeagtig glans.

Bestil en rundvisning på museet
Share by: